Drony upletly most, po kterém se dá chodit

| Petr Minařík

Použitím kvadrokoptér a lan se vědcům z ETH Zurich podařilo uplést most, který je natolik pevný, že se po něm dá chodit. Stavba mostu se odehrála ve Flying Machine Aréně ve Švýcarsku.

Drony upletly most, který unese dospělého člověka | Zdroj: video

Drony upletly most, který unese dospělého člověka | Zdroj: video

Kromě krajních konstrukcí se celý most skládá výhradně z lana Dyneema, velmi pevného materiálu v poměru ke své váze, který je ideální pro vzdušné konstrukce. Jeden metr lana váží pouhých 7 gramů, avšak v průměru 4 mm silné lano Dyneema dokáže unést až 1300 kg. Celý most dosahuje délky 7,4 metru, avšak bylo na něj spotřebováno 120 metrů lana.

Jak to funguje

Projekt Aerial Construction byl vyvinut ve Flying Machine Aréně, což je výzkumná a demonstrační platforma pro létající roboty – drony. Aréna je vybavena systémem zachycení pohybu, který poskytuje měření pozice a výšky malých kvadrokoptér. Algoritmy běžící na počítači následně zasílají příkazy do dronů pomocí bezdrátové infrastruktury.

Než vůbec samotné vytváření konstrukce začne, je změřena pozice lešení a vložena do systému. Jakmile jsou známy pozice uzlů, kvadrokoptéry začnou autonomně splétat celou konstrukci. Kvadrokoptéry jsou zde vybaveny motorizovanou cívkou, která umožňuje řídit napnutí lana.

Kvadrokoptéry jsou vybaveny motorizovanou cívkou pro řízené uvolňování lana | Zdroj: video

Kvadrokoptéry jsou vybaveny motorizovanou cívkou pro řízené uvolňování lana | Zdroj: video

Plastové vedení lana následně zajistí, že se lano dostane na místo mezi dvě vrtule, takže se nestane, aby se lano do vrtulí zamotalo nebo vzniklo jeho nepřesné tažení.

Jakmile je hotova samotná konstrukce mostu, jsou následně přidány ještě stabilizátory, aby bylo jednodušší most přejít. Jelikož zde nejsou žádné senzory, které by detekovaly konfiguraci lana, umístění úzkých otvorů mostu musí být změřeno a vloženo do systému. Ten se poté naučí trajektorie kvadrokoptér.

Tým také vyvinul sérii počítačových nástrojů, jež pomohou identifikovat a navrhnout nové druhy struktur, které je možné uplést pomocí dronů. Použitím těchto nástrojů jsou vědci schopni simulovat jejich design, určit proveditelné stavební sekvence a posoudit strukturu ještě před tím, než ji začnou stavět.

 

 

Více informací (v angličtině) můžete najít na stránkách projektu idsc.ethz.ch agramaziokohler.arch.ethz.ch.

Zásluhy

Projekt Aerial Construction je spoluprací mezi Institute for Dynamic and Control a Gramazio Kohler Research na ETH Zurich, Švýcarsko, 2015

Výzkumníci: Federico Augugliaro, Ammar Mirjan, Fabio Gramazio, Matthias Kohler, and Raffaello D’Andrea.

Zdroj: robohub.org

Komentáře (0)Vstup do diskuse