Jednou z funkcí, které mají řady DJI Phantom Vision(+) zdarma, je GROUND STATION. Co to znamená? Co je k tomu potřeba? Jak létat v Ground Station?
Jedná se o let na předem naplánované trase. Jinak se to také nazývá WAYPOINT let, nebo let po WAYPOINTS. Jednoduše řečeno: naprogramujete kvadrokoptéře (multikoptéře) trasu. Pak jedním povelem model sám vystartuje, odletí danou trasu, vrátí se na místo startu a sdělí, že je mise dokončena. Pak je možné vše zopakovat nebo přistát.
Funkce Ground Station – součást aktualizace
Možnost Ground Station obdržíte v rámci aktualizace aplikace DJI Vision. V menu SETTINGS pak najdete novou položku menu Ground Station, kterou si musíte aktivovat.
Poté vstoupíte do položky a postupně potvrdíte souhlas s bezpečností letu, včetně nutnosti mít k dispozici internetové připojení pro načtení map. Kromě toho také způsob, jakým se prostředí GS spustí na obrazovce vašeho telefonu/tabletu.
Jakmile máte tento krok za sebou, můžete se vrátit do prostředí náhledu kamery. Zde pak plynulým gestem zprava doleva spustíte prostředí GS.
Pokud jste mezi tím spustili internet a nechali načíst mapu, uvidíte obrazovku s mapovým podkladem.
Uvidíte jednak zelený kruh, ve kterém lze umísťovat body letu. Pokud se nacházíte v červeném kruhu, jste v zakázané oblasti pro uskutečnění letu dle bodů trasy. Tento prostor je vždy 10 km od středu letiště. Do tohoto místa ani nelze bod letu umístit a jste na to upozorněni.
Maximální vzdálenost bodu letu od bodu vzletu je 500 m. Maximální výška pak omezena na 200 m. Celkově můžete umístit až 16 bodů kdekoliv v kruhu a každému můžete zadat svoji výšku. Pak u něj vidíte i souřadnice GPS.
Takto body umístíte na mapu a ty jsou spojené přímkou. Jakmile máte hotovo, můžete zkontrolovat údaje před startem letu a to:
- v jakém módu letíte (bude to vždy GPS)
- jaká je celková délka trasy
- jakou rychlostí dron poletí
- sílu Wi-Fi, stav akumulátoru v modelu, počet satelitů
- výběr typu mapy
- odhadovaná délka letu
- a celkovou telemetrii
Jakmile jste připraveni, pak dáte povel DONE. Uvidíte ještě souhrn bodů, výšku a pak již stačí dát GO.
V této chvíli model sám nastartuje, vzletí a letí svoji trasu. Vy se můžete věnovat focení či natáčení.
V průběhu letu můžete následující:
- zastavit model volbou Pause a pak zase pokračovat (například pro foto)
- kdykoliv let ukončit Go Home povelem. Nebo jednoduše přepnete S1 do pozice ATTI a pak zpět do GPS
Když vám vypadne řídící signál, model pokračuje v letu. Stejně tak, když vypadne obrazové spojení. Toto se však děje pouze na hodně velkou vzdálenost.
Konec mise
Jakmile model dokončí let, dostanete na obrazovku oznámení o ukončení mise. Můžete dát let znova, dát modelu příkaz přistát nebo si jej opět převzít přepnutím do ATTI a zpět do GPS.
Pokud jste na 50% stavu akumulátoru, jste dotázáni, zda chcete let uskutečnit. Pod 30% let nejde uskutečnit vůbec. Je zde brán ohled na bezpečnost.
U letu míří kamera vždy dopředu. Nelze s modelem otáčet kolem vlastní osy.
A nyní pozor! I zde se musí používat zdravý rozum. Při využívání této funkce dodržujte následující pravidla:
- Let plánujte v otevřeném prostoru mimo zástavbu a davy lidí.
- Neplánujte trasu nad silnicemi, železnicí, elektrickým vedením apod.
- Udávejte správnou výšku, aby model při letu nepotkal překážku. Nevyhne se jí!
- Neuskutečňujte let s nízkým stavem akumulátoru. Těch 50% je jen na krátký let.
- Nelétejte GS v silném větru.
- Ubezpečte se, že máte na model vždy na přímou viditelnost! Abyste jej byli schopni převzít a ihned s ním provést korekce atd.
- Nelétejte příliš vysoko. Někdy můžete i ve 200m potkat ultralight nebo jiný letoun (vrtulník záchranné služby).
Ostatní uživatelé řad P2 mohou tuto funkci zakoupit jako modul. Cena se pohybuje okolo 4000 Kč s DPH.
P.S.: Ukázkové obrázky jsou pouze ilustrativní. Let nebyl uskutečněn. Můžete si totiž všimnout, že se jeden z bodů nachází nad silnicí. Ukázkové záznamy jsou natočeny ve volném prostoru a na jiném místě.
Ukázkový let číslo 1:
Ukázkový let číslo 2: