Hybridní pohon pro drony

| Petr Minařík

Prototyp hybridní kvadrokoptéry doletí několikanásobně dál, než kvadrokoptéry napájené běžnými bateriemi.

Kvadrokoptéra firmy TopFlight | Zdroj: flighttech.com

Dron firmy TopFlight | Zdroj: flighttech.com

Google, Amazon a DHL pracují na dronech, které by jednoho dne mohly doručovat balíky přímo před vaše dveře. Bohužel, většina dronů ztroskotává na tom, že neuletí více než 12km s nákladem těžším než je například učebnice.
Nový hybridní „plyn-elektrický“ letoun by mohl z doručování drony udělat praktičtější záležitost. Šestirotorový dron vyvinutý startupovou společností zvanou Top Flight Technologies, dokáže létat déle než dvě a půl hodiny nebo 160 km – s přidaným nákladem až o váze 9 kg.

Rozdíl oproti klasickým kvadrokoptérám

Téměř všechny kvadrokoptéry na trhu fungují na baterie a mohou létat okolo 40 minut mezi nabitím a s nákladem vážícím pár kilogramů. Nový dron doletí dvakrát tak daleko než podobně velké helikoptéry na benzínový pohon řízené dálkovým ovládáním.

Technologie společnosti Top Flight je odlišná od té, kterou začal vyvíjet Google. Letouny od Google vzlétávají vertikálně, ale potom se přeorientují a letí jako letadlo. Avšak společnost neříká mnoho o tom, jak daleko tyto prototypy doletí a kolik unesou. Na demonstraci letounů v Austrálii bylo možné vidět převážení menších balíčků jako jsou například psí dobroty, vakcíny nebo lékárnička.

V čem tkví efektivita Top Flight dronu?

Efektivita Top Flight dronu je způsobena bateriemi, které umožňují doplňovat benzinový motor. Výkon pochází buď z baterií, benzinového generátoru nebo z obou zároveň. A protože benzinový motor nemusí poskytovat všechen výkon, je možné použít mnohem menší a efektivnější model, na rozdíl od hybridního automobilu, nicméně Top Flight dron nezískává energii z brždění.

Hybridní technologie pro drony nejsou úplnou novinkou

Top Flight není první společností, která se snaží o vývoj hybridní technologie pro drony. Armáda Spojených států a Air Force, společně s firmou Northwest UAV sídlící v Oregonu, experimentovali s hybridními letadly. Zástupce Northwest UAV řekl, že společnost pracuje i na hybridním systému pro multirotorové letouny jako jsou například kvadrokoptéry.

Firma Top Flight byla založena a je doporučena výzkumníky z Draper Laboratories a MIT (Messachusettský technologický institut). Ti zvolili relativně snadný druh hybridního motoru, ve kterém nejsou žádná mechanická spojení mezi benzinovým motorem a rotory. Motor slouží pouze jako generátor, který nabíjí baterii nebo dodává elektrický proud do elektrických motorů. Long Phan, spoluzakladatel a výkonný ředitel Top Flight, řekl: „Budoucí letouny budou létat přes tři hodiny – už máme nový motor, který to umožní.“ Společnost také vyvíjí technologii pro vyhnutí se překážkám a ostatní bezpečností funkce – které budou u dronů pravděpodobně požadované, minimálně v USA. Phan říká, že společnost doufá v prodej těchto dronů na konci tohoto roku.

 

Zdroj: technologyreview.com

Kategorie: Články

Štítky: Dron, Drony, Hybridní dron

Komentáře (0)Vstup do diskuse