Lesní parkour s kvadrokoptérami Syma X5C a F450

| Igor Vlahovič

Dne 2.8.2015 jsem se dohodl kolegou Petrem Hirkou, který má malou kvadrokoptéru Syma X5C, že společně proletíme část lesa a porovnáme také naši zručnost při řízení našich dronů. Já jsem letěl se svojí kvadrokoptérou F450 v manuálním režimu pouze s vyrovnáním horizontální polohy.

Lesní parkour s kvadrokoptérou DJI F450 | Zdroj: droncentrum

Lesní parkour s kvadrokoptérou DJI F450 | Zdroj: droncentrum

Drobná kvadrokoptéra Syma X5C vs robustní F450

Syma X5C je velmi “hodný” dron a lze s ním létat krásně čistě mezi překážkami. Chce to jen cit v rukách a mít odhad, zda se podaří proletět mezi větvičkami nebo zda letíte dostatečně vysoko nad listy. Doba letu je skoro 10 minut (bez kamery a podvozku). Jenže model je lehký a při chybě pilota může snadno uvíznout na větvi, což se Petrovi stalo.

F450 je mnohem větší dron, těžší a průraznější. Držel jsem se hesla: “Co neproletím, to prosekám.” Bohužel v některých případech to nebyla pravda. Silnější větve zvítězily nad tahem motorů a výkonem vrtulí a i já jsem mohl uvíznout v koruně stromů. To když jsem si vybral místo pro vzlet mezi stromy a vzlétl nad les. Výška zhruba 20 metrů. Mým tělem v tu chvíli proudila hromada adrenalinu.

Průběh našeho létání

Oba jsme si vždy vybrali překážku, kterou jsem prolétali. Točili jsme jednak externí kamerou naše případné umění, ale kromě toho běžela také onboard kamera GoPro HERO 3 na mé kvadrokoptéře F450. Z ní jsou poté ve videu vidět kolize z větvemi a listy.

Nechybí autentický zvuk sekání větví a listů z obou kamer. V lese jsme potkali i dva turisty, co zřejmě hledali houbičky, a protože se náramně bavili, natáčeli si naše počínání.

Nepovedený průlet a srážka

Kolega doletěl do cíle bez problémů a škod. Model je malý a lehký. Pokud neuvízne na stromě (jako tenkrát mně), není co řešit. Já se pokusil o obtížný průlet mezi větvemi, které rostly do písmene „V“ a bohužel došlo na nejhorší. Pád zhruba ze třech metrů, avšak  škody byly minimální.

Stálo mě to dvě vrtule a stahovací pásku, což činí cca 400 Kč. Jinak musím konstatovat, že si F450 nechá líbit poměrně hodně. Létání v manuálním režimu v takových podmínkách je ojedinělý zážitek.

Poznatek na závěr: V mnoha případech je obtížnější bezpečně projít trasu a přitom se stále dívat na model samotný.

Video z akce:

Komentáře (0)Vstup do diskuse