NASA úspěšně otestovala systém pro řízení droní dopravy

| Petr Minařík

Vesmírné agentuře pro letectví a kosmonautiku (NASA) se nedávno podařilo úspěšně demonstrovat systém pro řízení droní dopravy (UTM) na letišti Modesto v Kalifornii. Tento systém si klade za cíl, aby sloužil jako řízení letové dopravy pro nízko letící drony. Měl by být vzdáleně podobný například dopravním pozemním systémům, které se skládají z cest, pruhů, značek, pravidel a semaforů.

Ilustrační foto - NASA úspěšně otestovala systém pro řízení droní dopravy | Zdroj: pixabay.com

Ilustrační foto – NASA úspěšně otestovala systém pro řízení droní dopravy | Zdroj: pixabay.com

“UTM je navržen tak, aby zajišťoval bezpečné operace civilních dronů v nízkých výškách poskytnutím informací potřebných k udržení určité vzdálenosti od ostatních dronů. Jednotlivým dronům budou rezervovány určité oblasti a cesty s ohledem na zakázané letové zóny a nepříznivé stavy počasí,” řekl Parimal Kopardekar, manažer NASA pro operace bezpečných autonomních systémů a vedoucí projektu UTM.

Vlastnosti UTM

UTM bude cloudově založený systém se čtyřmi úrovněmi postupně dokonalejší technologie. V závislosti na prostředí bude systém obsahovat různé komponenty.

Nedávný test systému ve venkovském prostředí spadá do první kategorie. Tato úroveň zahrnuje lety v rámci zemědělství, hašení požárů a sledování infrastruktury. Další fáze se soustřeďuje na využití, při kterých jsou drony mimo vizuální kontakt pilota. Demonstrace této úrovně je naplánována až na říjen 2016. Předposlední třetí kategorií je “kooperativní a nekooperativní sledování dronů” nad středně osídlenými oblastmi. Její testování je naplánováno na leden 2018. Poslední úroveň zahrnuje lety dronů nad hustě osídlenými oblastmi. Toto testování proběhne až v roce 2019.

Zatímco se testy NASA zaměřují především na podání a povolení letového plánu, průmysloví partneři jako je Harris, Lockheed, PrecisionHawk a Verizon také testují sledování dronů v reálném čase.

Průběh testů

Před zkušebními lety byla postavena meteorologická stanice, malé pozemní stanice, stanice ADS-B* a radarová stanice. Lety dronů byly monitorovány pomocí radaru, mobilního signálu, ADS-B a systému GPS, který poskytl náhled do spolehlivosti, přesnosti a zpoždění spojená se zjištěním pozice dronu.

*ADS-B je zkratka z anglického ‘Automatic dependent surveillance – broadcast‘

Během testů byl systém schopen rozpoznat reálný a virtuální dron. Toto ověření proběhlo pomocí zpráv a upozornění dronu.

První úroveň systému je dle Tylera Collinse, generálního ředitele bezpečnosti vzdušného prostoru v PrecisionHawk, připravena k nasazení. Společnost PrecisionHawk dokonce již jeden podobný systém používá.

NASA díky výsledkům testů vytvořila implementační a integrační směrnice. Z testů si také vzala ponaučení pro nasazení UTM ve venkovských oblastech. Navzdory vzestupnému plánu pro různá prostředí je možné jednotlivé úrovně systému integrovat a nasadit zvlášť. To znamená, že je možné začít používat první úroveň a pracovat na testování druhé úrovně.

V průběhu následujících let tedy uvidíme, zda vše půjde tak hladce jako doposud, a dočkáme se prvního, opravdu komplexního systému pro řízení droní dopravy, který by měl zajistit bezpečnost v oblacích.

Zdroj: gcn.com

Kategorie: Aktuality

Štítky: Dron, Drony, UAV, NASA

Komentáře (0)Vstup do diskuse