Nehoda dronu Phantom FC40 při testu akumulátoru

| Igor Vlahovič

Dne 24. 1. 2016 jsem se rozhodl otestovat délku letu DJI Phantom FC40 na nový akumulátor Modster 3S 220mAh 30C. Akumulátor jsem nabil, zkontroloval napětí a šel létat.

 fc40-praskle-rameno.jpg

Zlomené rameno kvadrokoptéry FC40 | Zdroj: Droncentrum

Průběh letu s kvadrokoptérou FC40

Teplota se pohybovala kolem 0 °C, panovalo bezvětří a byl podvečer. Létal jsem v dohledu, většinou kolem 300 m od místa vzletu. Byl jsem velmi překvapen, že ještě v 10. minutě jsem stále poletoval a dioda na zadní části dronu nesignalizovala pokles napětí.

Pak jsem zhruba ze vzdálenosti 300 m vyzkoušel FAIL SAFE. Tedy jsem vypnul vysílač a kontroloval chování dronu. Diody se rozblikaly rychle žlutě a dron se začal vracet na Home Point. Mezi tím jsem opět zapnul vysílač a režim návratu z FAIL SAFE se změnil na Go Home. Ovšem zhruba 50 m před místem vzletu se dron náhle zastavil a nepokračoval v letu.

Než jsem si jej stačil převzít pod svoji kontrolu, náhle se ozvala zvuková výstraha poklesu napětí (mám na dronu hlídač napětí) a ve vteřině ztratil Phantom výkon a padl bezvládně k zemi z výšky zhruba 90 m.

Zjištění poškození dronu FC40

Padl do chomáče vysoké trávy. Bohužel se v pádu přetočil a náraz směřoval na zadní levé rameno s motorem. Hlídač napětí ukazoval napětí na článcích pod 3V. Což je pro LiPo akumulátory špatné. Může dojít k jejich zničení.

Na místě jsem rychle ohledal dron a zjistil prasklé rameno. Bohužel při pokusu nastartovat motory, právě na havarovaném rameni motor nefungoval.

Při domácí rozborce jsem zjistil, že se zlomilo tělo regulátoru a proto motor nejevil známky života. Takže celkové náklady na opravu budou do 2000 Kč s DPH. Problém je sehnat regulátor, který již dovozce nemá běžně skladem.

Zlomeny regulátor Phantom FC40

Na co si tedy dát pozor?

Díky malé hmotnosti stroje (cca 850 g), nedošlo k většímu poškození. Nicméně je potřeba při letu s verzí Phantom 1 dávat pozor na následující aspekty:

  • - Hlídat si čas letu, protože i při poklesu napětí se mi dron sám nevrátil.
  • - Nastavit si přes Naza Assistant hlavně první varování na vyšší hodnotu napětí.
  • - Vizuálně kontrolovat, co signalizuje dioda na zadní části dronu. Bohužel je to jediné místo, kde jsme s dronem v komunikaci. A musíte jej mít při pozorování zadní části k sobě.
  • - Pokud létáte v zimě, počítejte s rychlejším poklesem napětí.

 

A právě náhlý pokles napětí na akumulátoru byl pravděpodobnou příčinou ztráty výkonu a pádu na zem.

Dále chci upozornit, že pokud dron padá volně dolů (ať již chybou motoru, napětím), nedá se již ovládat a vězte, že při nárazu nepadá k zemi 850 g, ale daleko větší hmotnost. Proto opět apeluji na uživatele dronů – nelétejte nad lidmi.

Každopádně dron půjde opravit a bude podroben dalším testům.

Kategorie: Články

Štítky: nehoda, Phantom FC40

Komentáře (1)Vstup do diskuse