Rekonstrukce nehody kvadrokoptéry DJI Phantom 2 Vision+

| Igor Vlahovič

Další nehodou kvadrokoptéry DJI F320 Phantom 2 Vision+, která mě v krátké době postihla, byl efekt FLYAWAY. Zatímco při prvním utopení drona na splavu na řece Svratce, jsem si za to mohl částečně sám, v tomto případě byly chyba jednoznačně na straně stroje.

Místo dopadu kvadrokoptéry DJI Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Místo dopadu kvadrokoptéry DJI Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Ten den jsem nechtěl ani létat. Jen jsem potřeboval vybít akumulátor na skladovací kapacitu 80%. Zastavil jsem se na odlehlém místě na černovických terasách v Brně, kde je jen pole bez zástavby, VVN a stromů. Prostě rovinka bez viditelných překážek.

Provedl jsem klasickou přípravu před startem, což obnášelo:

  • počkání na zapsání Home Pointu
  • počkání na plný počet satelitů
  • kalibrace kompasu

Pak jsem vzlétl do výšky asi 10 m nad zem, odlétl si cca 60 m od sebe a nechal dron viset v klidu na místě.

Na displeji telefonu jsem měl přirozeně obraz a mohl jsem tak sledovat telemetrii z letu.

Náhlá ztráta řídícího signálu

Po krátké době se na telefonu objevilo hlášení CONTROL SIGNAL LOST (ztracen řídící signál). Dost mě to na tuto vzdálenost a za těchto podmínek překvapilo.

Model pak zahájil po cca 5ti sekundách GoHome. Začal pomalu stoupat do předepsaných 50ti metrů výšky, ve kterých se měl navrátit. V průběhu stoupání se kamerou otočil směrem k místu vzletu, což byla známka správného zápisu Home Pointu.

Když model dosáhl předepsané výšky, v náhledu se opět objevilo hlášení o ztrátě řídícího signálu. Následně vypadl i obraz s telemetrií. V okamžiku jsem viděl, jak se model otočil o 180°, začal nabírat rychlost a letěl směrem ode mne.

Nezkušenost s manuálem

Neměl jsem navolen manuál (v tu dobu jsem jej neuměl) a byl jsem tak konsternován, že jsem se ani nepokusil o přepnutí do ATTI módu. Ještě jsem zahlédl, jak se model stočil vpravo a pak jsem jej již neviděl.

Náhle se opět objevil obraz z kamery a na sekundu jsem viděl chodník a trávník, pak již nic.

Užitečná věcička – lokátor

V ten den jsem měl na dronu GPS lokátor XEXUN 102. Proto jsem si na něj zavolal a ten mi ihned poslal informaci o poloze stroje. Zapnul jsem si navigaci v telefonu a pomocí ní jsem havarovaný dron našel. Byl od místa vzletu zhruba 280 metrů.

Podle GPS lokátoru a zápisu dráhy letu letěl rychlostí cca 48 km/h a z této výšky pak padal pod úhlem 45° z výšky zhruba 50 metrů. Našel jsem jej za plotem retenční nádrže. Padl na trávník, ale i tak z něj vypadl akumulátor, a když jsem pro něj přelezl plot, zjistil jsem i další poškození.

Škody

Náraz směřoval na jeden z motorů, který byl zcela zadřený. Dále bylo prasklé rameno (tedy plastové tělo drona u ramene)  a polámané vrtule. Gimbal vypadal v pořádku a po zapnutí modelu jevil známky stabilizace.

Tuto nehodu jsem opravdu nepochopil, protože jsem jednak před startem provedl všechny potřebné úkony. Překvapil mne hlavně fakt, že při zahájení GoHome na místo vzletu vše probíhalo, jak mělo, avšak náhle došlo ke zmatení stroje a jeho úletu.

Dovozce si stroj vzal zpět na expertizu, ale žádné vysvětlení tohoto jevu jsem neobdržel. Tenkráte mi byla uznána pouze reklamace a já dostal nový DJI F320 Phantom 2 Vision+.

Ten pak o dva měsíce později opět selhal zajímavým způsobem v lese u Jedovnic.

V každém případě je na základě těchto skutečností mít na paměti, že drony jsou jen stroje, které nejsou bezchybné.

Zde je video z rekonstrukce nehody:

 

Komentáře (0)Vstup do diskuse