Nehoda kvadrokoptéry F450 v manuálu a škody

| Igor Vlahovič

Protože v současné době vlastním i kvadrokoptéru F450, začínám s ní trénovat manuální režim letu. Řídící deska KK 2.0 má sice různá nastavení, ale rozhodně nedisponuje pokročilou stabilizací jako je GPS či ATTI.

Poškozená kvadrokoptéra DJI F450 | Zdroj: droncentrum

Poškozená kvadrokoptéra DJI F450 | Zdroj: droncentrum

Model se tak musí neustále řídit. Jedinou pomůckou je vyrovnání modelu do roviny pomocí gyroskopů. Tuto funkci jsem si však pro první lety ihned vypnul, a to byla chyba.

Bez této pomoci je potřeba model ručně dorovnávat. Protože výchylka směru pohybu model nakloní, a ten poté letí daným směrem. Čím větší je výchylka, tím více se nakloní a letí rychleji.

Manuální ovládání F450 a DJI Phantom 2 není stejné

Mám již určité zkušenosti s manuálem z modelu DJI Phantom 2, ale zde se model chová ještě trochu jinak. Nemám problém opatrně létat kolem sebe s přídí modelu od sebe. Dokonce jsem se odvážil (i když jen na chvíli), otočit model přídí k sobě.

Ale jak jsem zjistil, odlétnout s modelem dále od sebe za šera není dobrý nápad. I když jsem model vybavil pozičním osvětlením (v dalším článku o tom napíši), i 50ti metrová vzdálenost se pro let samotný může stát osudnou.

Nevydařená demonstrace mého létání

Kolegovi jsem jeden podvečer při soumraku ukazoval, jak se s F450 učím kroužit kolem dokola. Vše šlo hladce až do chvíle, kdy mi model odletěl na větší vzdálenost. I když jsem stále viděl jeho záď, zazmatkoval a model nevyrovnal do roviny. Navíc jsem jej ještě více naklonil na pravou stranu a v podstatě jej poslal k zemi. Výška letu byla minimálně 8 metrů a po náklonu se také zvýšila rychlost pohybu. I na tu dálku bylo slyšet, že model dopadl se značnou kinetickou energií.

Zlomená vrtule po nehodě u F450 | Zdroj: droncentrum

Zlomená vrtule po nehodě u F450 | Zdroj: droncentrum

Létal jsem na louce bez stromů a překážek. Ale tráva byla nízká a nepomohla zmírnit následky dopadu. Model, který váží kolem 1 kilogramu se poškodil.

Po ohledání stroje na místě dopadu jsem zjistil že:

  • prasklo jedno rameno
  • nárazem se z jednoho motoru (na prasklém rameni) zcela vytrhly fázové kabely
  • na druhé straně modelu (do kříže) se uhnula hřídel motoru
  • zlomily se dvě vrtule
Ulomené rameno a vytrhnutý kabel | Zdroj: droncentrum

Ulomené rameno a vytrhnutý fázový kabel u motoru | Zdroj: droncentrum

Nyní přede mnou stojí úkol: opravit havarovaný stroj. Zřejmě pořídím motory 2312 920kV od DJI se závitem a použiji i samodotahovací vrtule DJI Phantom. Sice nebude model tak výkonný, ale zase bude déle létat.

Co z toho pro mne plyne za ponaučení? Nelétat dále od sebe, když se učím manuální režim bez vyrovnání, a už vůbec ne v šeru, kdy je i přes poziční osvětlení model lépe vidět.

Zde je záznam z nehody:

 

Komentáře (0)Vstup do diskuse