Oprava kvadrokoptéry DJI Phantom 3 Professional s nemilým překvapením
Dostal se mi do rukou další havarovaný DJI Phantom 3 Professional. Zdánlivě lehká oprava nakonec nedopadla dle mých představ. Potvrdila se mi však myšlenka, že při pádu může dojít k poškození nejen plastového trupu.
O výměně platového trupu se zde již jednou psalo. Tenkrát jsem se poučil především při kompletaci stroje, protože napoprvé a i napodruhé se mi stalo, že jsem sice nějakou část uchytil, ale pak jsem zjistil, že se musím vrátit o krok zpět, abych byl schopen vše zkompletovat. Popíši zde tedy postup sestavení dronu krok po kroku, který mi vyhovuje.
Podrobný popis postupu opravy
Vyjmutí součástek z havarovaného stroje není nikterak obtížné. Bohužel se musí povolit všechny šroubky a postupně každý díl odebrat. Tento Phantom 3 Professional havaroval na zadní pravé rameno a kryt byl deformován. Po prvním ohledání dron fungoval. Přežil dokonce i gimbal se 4K kamerou.
Rozebrání dronu probíhalo v těchto krocích:
- demontáž kamery
- demontáž horního krytu a vyjmutí GPS modulu
- demontáž optiky
- demontáž přijímačového modulu a antén
- demontáž řídící desky
- demontáž napájecího konektoru
- demontáž bateriového prostoru
- demontáž micro USB konektoru
Posléze jsem tedy začal s opětovnou montáží a to následujícím postupem:
- instalace micro USB konektoru a kabelu kamery
- instalace bateriového prostoru
- provlečení a instalace přijímačových antén
- instalace napájecího konektoru
- instalace přijímačového modulu
- instalace optiky
- instalace řídící desky
- instalace podvozku a antén
- instalace kompasu a zapojení konektorů
- instalace osvětlení ramen
- instalace motorů
- instalace kamery s gimbalem
Překvapivé vznícení dronu
Jakmile jsem měl vše zkompletováno, vložil jsem akumulátor a zapnul dron. Bohužel došlo ke vznícení jedné ze součástek na základní desce. Podařilo se mi ihned vše vypnout, ale řídící deska byla nenávratně zničena.
Jednalo se v tomto případě o skrytou závadu a nebo o narušení součástí po pádu. Dokud byla deska pevně v těle modelu, vše fungovalo. Jakmile se s ní začalo manipulovat, došlo k definitivnímu poškození desky a zkratu.
Na jedné z kvadrokoptér Phantom 3 Professional po pádu odešel kompas. Na dalším dronu DJI F306 Phantom 2 naopak praskla MC & LED deska. Zpočátku nebyla ani jedna z těchto závad patrná.
Z tohoto jsem usoudil, že pokud kvadrokoptéra havaruje, může dojít k poškozením, která se neprojeví ihned. Proto je potřeba dron řádně otestovat, provést zátěžové testy a každý díl pokud možno důkladně zkontrolovat, i když je to v mnoha případech velmi obtížné.
V případě tohoto Phantoma bude potřeba zakoupit a vyměnit řídící desku, jejíž cena se pohybuje kolem 12000 Kč. Možná by šlo tuto část reklamovat, ale vzhledem k tomu, že byl dron již havarován, reklamace by byla velmi obtížná.