Oprava kvadrokoptéry Phantom řady F306

| Igor Vlahovič

Když mne oslovil pan Marek, zda bych se nepodíval na jeho havarovaný DJI Phantom řady F306, po krátkém jednání jsme se dohodli. Poslal mi svůj havarovaný stroj a mými úkoly bylo:

  1. rozebrat model
  2. zjistit rozsah škod
  3. navrhnout řešení a to s ohledem na finanční stránku
  4. po souhlasu objednat díly a provést výměnu/opravu
  5. stroj zaletět
Rozebraný DJI Phantom řady 306 | Zdroj: droncentrum

Rozebraný DJI Phantom řady F306 | Zdroj: droncentrum

Dle jeho slov se mu za letu uvolnila vrtule a model spadl z výšky cca 30ti metrů. To už je slušný výška a i po pádu do pole by značně poškozen. Vypadá to na nedotaženou vrtuli na závitu. Originální vrtule se nasadí a lehce se dotáhnou, ale neoriginální se ihned po dotahování zdají být na konci závitu. Přitom je potřeba vrtule silou dotáhnout. Možná byla odhalena příčina pádu modelu. Prvotní ohledání mi dalo tyto informace:

  • stroj nejde zapnout
  • prasklý plastový trup
  • ohnutý gimbal H3-3D

Proto jsem musel Phantom kompletně rozdělat. Pak jsem zkontroloval kontakty a posléze se mi podařilo model zapnout. Po kontrole elektroniky jsem provedl zběžný test a to:

  • načtení HOME POINTu
  • kalibrace kompasu
  • start motorů

První dva úkony proběhly bez potíží. Při třetím nastaly komplikace. Levý přední motor krokoval. Dva motory hůře než zbylé dva.

Gimbal byl fyzicky poškozen. Hrubou silou by jej bylo možné narovnat, ale výsledek byl nejistý. Sice fungovala stabilizace, ale jedna z os byla hodně ohnutá a bránila plynulému náklonu kamery. Rozhodl jsem se tedy opravit pouze model samotný.

První fáze opravy

První fáze opravy spočívala ve výměně plastového trupu a jednoho regulátoru. Motor jsem měl ve verzi 2312 a k té je potřeba regulátor verze 2.0. Ke kompatibilitě motorů a regulátorů se dostanu posléze.

Jak jsem zjistil při testovacím letu, při zátěži docházelo k výpadkům právě vyměněné elektroniky. Posléze jsem si uvědomil, že k sobě nejde dávat určité typy motorů a regulátorů. Jednoduše řečeno asi takto:

Model F306 má ještě starší motory 2212 a k tomu i výkonnostně slabší verze regulátorů. Protože motory 2212 již nejsou v nabídce, pakliže měníte motor 2212 za nový 2312, musíte měnit i regulátor. Jelikož silnější motor nelze dát na slabší regulaci. Avšak lze použít výkonnější verzi regulace Phantom 2 na motor 2212.

Elektronika kvadrokoptéry Phantom řady 306 | Zdroj: droncentrum

Elektronika kvadrokoptéry Phantom řady F306 | Zdroj: droncentrum

Ale to stejně neřeší vaši situaci, aby stroj fungoval na 100%, musí být všechny regulátory i motory stejné. Už kvůli otáčkám na motoru a řídícímu signálu z regulátorů. Osobně jsem o tom mohl přesvědčit, když jsem na starý typ regulace dal silnější motor. Když byly použity všechny regulátory nové verze a pouze jeden motor verze 2212, docházelo opět k výpadkům.

Testování výkonu motorů – jak na to?

Jak bezpečně otestovat, že výkon motorů a stabilizace je na všechny strany stejný? Nastartujete model a proveďte náklon na všechny strany. Klidně i prudšími pohyby. Na danou stranu náklonu musí motor zabrat. Pokud tak nečiní, je zde chybná konfigurace, špatné zapojení atp.

V mém případě dal pán souhlas (a nic jiného mu nezbylo), vyměnit všechny regulátory i motory za nové. Mohl jsem koupit použitý typ motorů například z bazaru, ale pán dal přednost novému a originálnímu zboží.

Nový regulátor | Zdroj: droncentrum

Nový regulátor | Zdroj: droncentrum

Testy poté proběhly v pořádku. V letu jsem pak zkusil IOC funkce včetně FAIL SAFE. Vše fungovalo korektně a po advanced kalibraci se model při otáčení kolem své vlastní osy z této osy neodchyloval.

Předání opraveného stroje pak proběhlo osobně.

Mně se tak povedlo opravit další havarovaný model DJI Phantom 2 a načerpal jsem přitom mnoho dalších zkušeností.

 

Komentáře (0)Vstup do diskuse