Phantom F320 bez podvozku, s kamerou a kompasem

| Igor Vlahovič

Když už jsem zbavil moji kvadrokoptéru DJI Phantom 2 Vision + F320 podvozku a kompasu, otestoval jsem její let v manuálním režimu. Ovšem napadla mě další zajímavá kombinace. Tento nápad jsem nakonec dotáhl do úspěšného konce.

Moment těsně před vzlétnutím Phantoma | Zdroj: droncentrum

Moment těsně před vzlétnutím Phantoma | Zdroj: droncentrum

Průběh přípravy Phantoma na test

Na model jsem zpátky nainstaloval kompas. Ten jsem však nejprve musel sejmout z podvozkové nohy. Naštěstí stačí pouze odstranit krytku kompasu a vyjmout jej ven.

Pak jsem však musel kompas nainstalovat tak, aby byl kolmo dolů a měl stejnou orientaci, jako na podvozku. Jak jsem zjistil později, je to velmi důležité pro správnou orientaci letu.

K tomu posloužila obyčejná špejle a na ní nasazená smršťovací bužírka. Pak jsem ji umístil do prostoru pro reset modelu. Tím jsem získal kolmou pozici pro přichycení kompasu.

Kabel vedoucí ke kompasu je delší, proto jsem jeho zbytek zasunul do prostoru plastového trupu.

Po nastartování modelu začala zadní ramena signalizovat přítomnost kompasu a po cca 30ti sekundách se zapsal i Home Point. Kontrolou přes Phantom asistenta jsem si ještě ověřil kompas data. Vše bylo naprosto v pořádku.

Kompas přichycený na špejli | Zdroj: droncentrum

Kompas přichycený na špejli | Zdroj: droncentrum

Odmontovaný podvozek – jak bez něj vzlétnout?

Dalším krokem byla instalace kamery a závěsu DJI Phantom2 Vision +. Zde by nešlo o nic neobvyklého v případě, kdyby byl instalován podvozek. Ten chrání kameru a závěs před poškozením. Podvozek pak umožňuje pohodlnou manipulaci s kvadrokoptérou.

Takto není možné postavit model na vodorovnou podložku a provádět start a kalibraci systému. Pro tento úkon jsem narychlo uchytil podvozek na 4 šroubky, provedl start modelu včetně kalibrace kompasu a pak odmontoval podvozek samotný.

Pak je však nutné s dronem zacházet velmi opatrně. Jakákoliv chyba při manipulaci, letu, technická závada na modelu = poškození gimbalu a kamery. Ta je nyní doslova „na ráně“. Proto musel proběhnout start i přistání z ruky.

V každém případě díky kompasu jsem mohl být v klidu alespoň ohledně stabilizace polohy. V ATTI model drží pouze výšku, v manuálu nedrží nic.

Není podvozek, nejsou pokažené záběry

Let s takto upraveným strojem má výhodu. Když sklopím závěs a tím pádem i kameru kolmo dolů, nikdy nebudu mít v záběru podvozek. Ten totiž normálně bývá občas vidět a kazí tak záběr. Nyní však tento problém odpadá, je to jako DJI Inspire 1 se zvednutým podvozkem. S tím rozdílem, že zde žádný není.

Ovšem na druhou stranu jsou kamera a závěs velmi zranitelné. Nesmí se zde chybovat. Přeci jen celý systém stojí 16 000 Kč. Proto jsem tento test provedl pouze jednou. Snad jen pro zvědavce bych jej mohl opět zopakovat.

Tento test nedoporučuji zkoušet nováčkům a těm, kteří nemají s řízením multikoptér mnoho zkušeností.

Phantom bez podvozku, s kamerou a kompasem ve vzduchu | Zdroj: droncentrum

Phantom bez podvozku, s kamerou a kompasem ve vzduchu | Zdroj: droncentrum

Vychýlený kompas – zmatené ovládání

Další důležitá věc. Po přistání do trávy jsem si pohnul s kompasem. Byť jen o milimetr, došlo k vychýlení. Po vzletu se naprosto zmátly směry pohybu ovládání. Jen díky zkušenostem jsem s modelem okamžitě přistál.

Kompas musí mít stále stejnou pozici.  Proto je také v základu uchycen napevno v podvozku, kde je zajištěna jeho stabilita.

I z tohoto důvodu nedoporučuji provádět takové testy začátečníkům, alespoň do doby, než zvládnou let v manuálním režimu. Zde není potřeba GPS ani kompas. V případě potřeby je možný let pouze v ATTI se stabilizací výšky.

Komentáře (1)Vstup do diskuse