Test vypnutí motorů kvadrokoptéry za letu

| Igor Vlahovič

Přinášíme vám test, co se stane při náhlém vypnutí motorů kvadrokoptéry za letu. Že se to nemůže stát? Může. Žádný dron není bez chyby a je potřeba mít na paměti, co se může stát v případě problému. Neméně podstatná otázka je, zda se dají motory za letu vypnout, nebo to není možné. Výsledky vás překvapí.

test pádu kvadrokoptéry za lety

Převrácený testovací dron DJI Phantom.

Celý test vznikl na základě dotazu jednoho uživatele kvadrokoptéry DJI Phantom, zda lze deaktivovat (vypnout) motory za letu. Vše jsem osobně musel dobře promyslet. Aby nedošlo k poškození stroje, neohrozil jsem okolí, ale bylo poznat, že motory byly skutečně vypnuty a model bezvládně padl na zem.

Příprava testu pádu kvadrokoptéry

Ve hře bylo několik scénářů. Například let na motouzu, který bude připevněn k větvi stromu. Pokud se podaří motory vypnout, model se zhoupne a na zem nedopadne. Pak jsem našel v práci pytel molitanů. A do těch byl naplánován pád zhruba ze dvou metrů. Vše nakonec dopadlo na místě testu jinak.

Místem testu byl lom Hády v Brně. Nejprve jsme testovali přistávání na vodní hladině na plovácích z polystyrénu. A když už jsem měl tyto provizorní plováky na modelu, dostal jsem nápad, jak provést pád z výšky a model nepoškodit. A přitom ukázat, jak to může být nebezpečné v případě, že motory skutečně vypnou.

Pád kvadrokoptéry ze 2 metrů

Našel jsem ideální místo pro dopad modelu. Chomáč trávy uprostřed lomu. Měkké podloží bylo základem pro úspěch testu. Dále jsem měl na podvozku stále plováky z minulého testu. Ty měly zmírnit náraz modelu.

Zapnul jsem model, kalibroval kompas, počkal na GPS stabilizaci a šel na ostrý test. Prvně jsem s Phantomem vystoupal zhruba do metru a půl nad zem. Jakmile držel polohu, příkazem jsem se pokusil vypnut motory. A podařilo se to během sekundy. Model padl bezvládně do trávy.

Výrobce sice v návodu píše, že vypínat motory za letu je zakázané, ale podstatná informace je, že je to vůbec možné.

Podruhé jsem s modelem visel o trochu výše. Cca 2 metry nad zemí. Opět deaktivace motorů a následný pád. Model se nárazem odrazil a dopadl na vrtule. I třetí pád byl z výše kolem dvou metrů. A i z tak malé výšky bylo evidentní, že na zem padla váha ne 1,4 kg, ale zcela jistě více. Ani ze 2 metrů byste ránu do hlavy dostat nechtěli.

Zde je video z celé akce:

 

 

Co z toho plyne pro uživatele multikoptér ?

Jednak jsem zažil, jak se stroj z probíhajícího FAIL SAFE režimu zbláznil a odletěl 280m daleko a havaroval. Přirozeně se rozbil. Sérii o hávárii a hledání dronu si přečtěte zde.

A když poletíte nad davem lidí, byť ve výšce například 10 m a postihne vás technická závada (motor se vypne, odejde akumulátor apod.), model padá přímo dolů a dopadá vahou vyšší než je reálná hmotnost modelu, v mém případě 1,4 kg bez gimbalu. A čím vyšší je pozice, tím je kinetická energie větší.

Takže let v zástavbě je vždy riziko. A nad davem lidí zcela jistě také. Dokážu si představit, co způsobí pád takového modelu mezi lidi nebo přímo na někoho.

Nechci tímto způsobem strašit majitele multikoptér. Jen chci poukázat na fakt, co by se mohlo stát, kdyby se lidé nechovali rozumně.

A hlavně, tento test po nás rozhodně neprovádějte a neopakujte!

Komentáře (0)Vstup do diskuse