Testovací let Phantomu po opravě

| Igor Vlahovič

Když mi 9.5.2015 spadl dron DJI P2V+ F320 v Jeseníkách nejprve z výšky cca 60ti metrů, a poté ještě téhož dne do Bílé Opavy, ještě ten den model letěl. Závěs s kamerou se na místě sice nepodařilo rozchodit, ale jak z modelu vytekla voda a částečně se ho podařilo vysušit, fungoval. Pouze barometr byl ve vlhkosti poněkud zmaten, a tak po startu model sám lehce stoupal.

Test kvadrokoptéry po repasu | Zdroj: droncentrum

Test kvadrokoptéry po repasu | Zdroj: droncentrum

Díky ošetření elektroniky přípravkem Nanoprotech Electric v podstatě přežil pád do proudu říčky Bílé Opavy. Kamera se ten den tvářila, že tento vodní nápor neustála.

Revize dronu po jeho „utopení“

Ještě večer jsem dron rozdělal a zkontroloval uvnitř. Po pádu nebylo mechanicky nic poškozeno, ale při visu se po 3 minutách odporoučel znova k zemi. Tentokrát už jen z výšky cca 1,5m. Před pádem jsem slyšel z pravého předního motoru podivný zvuk. Potvrdila se mi tak domněnka, že se při první nehodě jednalo o jeho selhání.

V první řadě jsem vyměnil pravý přední motor. Dále jsem narazil na problém. Model zřejmě nebyl dostatečně vysušen, anebo byla někde vlhkost, protože se po zapnutí občas nechytl režim Naza M. Zadní ramena signalizovala let v letovém režimu Phantom 2 (žlutá přerušovaná), ale motory nešly nastartovat. V obslužném software jsem občas viděl hlášení GPS needed. Jako by byl vadný GPS modul.

Můj Phantom a vedle náhradní kryt | Zdroj: droncentrum

Můj Phantom a vedle náhradní kryt | Zdroj: droncentrum

Tak jsem si půjčil vrchní kryt z jiného Phantom 2, ale ani potom problém neustal. Když se chytla Naza M korektně, potom jsem nebyl schopen aktivovat funkci HOME LOCK. Přitom funkce COURSE LOCK šla aktivovat i používat. Hledal jsem špatné zapojení, ale nic jsem nenašel.

Provedl jsem proto důkladnou kontrolu modelu ještě jednou, pak jsem provedl advanced kalibraci. Zkontroloval jsem hodnoty v nastavení TOOLS a v neděli 10.5.2015 jsem šel do lomu Hády, abych provedl zátěžové testy modelu a utopeného akumulátoru. Ten sice ukazoval zapnutí, ale nesepnul napájení modelu. I zde pomohl Nanoprotech Electric a noční působení na elektroniku. Zároveň jsem se rozhodl na místě ze dvou gimbalů alespoň jeden přivést k funkčnosti.

První testování po řádné revizi

První test spočíval v použití repasované baterie Nanoprotechem a pouhý test visu. Test se zdařil. Model v klidu držel pozici na GPS a to tento den foukal nárazový vítr. Bez závěsu letěl 19 minut, což je výborná hodnota. Motor nevynechal.

Mezi tím jsem zkusil zapojit první gimbal. Po bližším ohledání jsem zjistil jeho mechanické poškození (ohnutá ramena závěsu) a po zapojení nechtěl naskočit. Náraz byl asi hodně destruktivní. Zato druhý kus, který byl pouze vytopen, se po 24 hodinách chytl. Kromě zamlžené optiky začal fungovat naprosto normálně. Zde tak stačilo rozdělat pouze kameru a nechat vysušit zbylou vlhkost.

Ohnuté rameno gimbalu | Zdroj: droncentrum

Ohnuté rameno gimbalu | Zdroj: droncentrum

Potom jsem dal do modelu druhý akumulátor a začal zátěžový test. S modelem jsem rychle pohyboval všemi směry. Prudce stoupal, otáčel se kolem vlastní osy atp. Zde jsou největší odběry a zátěž pro motory i regulátory. Vše dopadlo opět na výbornou. Díky času pro vysušení již i Naza M fungovala korektně. Pouze funkce HOME LOCK stále bez odezvy.

Nicméně jsem se potřeboval ujistit, že bude fungovat FAIL SAFE. Protože když je model příliš daleko (je hůře vidět) a vypadne obratový signál, pak vám právě HOME LOCK pomůže přitáhnout si model k sobě. Když toto nelze použít, pak jedině FAIL SAFE způsobí, že se model navrátí na místo vzletu.

Proto jsem jednoduše vypnul vysílač a čekal na reakci modelu. Po zapsání HOME POINTu vystoupal do předepsané výše 50 metrů a vrátil se na mé místo vzletu naprosto bez problémů.

Tímto jsem dokončil sérii testování, nasadil gimbal s kamerou a natočil i první záběry.

Rada na závěr

Opět se mi potvrdilo, že impregnace elektroniky zachránila 30ti tisícovou investici. Ale pokud vám model spadne, vždy je potřeba jej důkladně zkontrolovat a vyzkoušet.

Dnešním dnem dron opět létá a vypadá, že jej snad v brzké době nepostihne další závada. Ale v každém případě z toho plyne jedna zásada – nelétat nad lidmi, zástavbou a komunikacemi. Pokud se vám stane to, co mně, pak může nastat vážný problém.

Těžce havarovaný gimbal jsem pak do šroubku rozebral a ponechal si jej na náhradní díly. Jak jsem to provedl, vám popíši v některém z dalších příspěvků.

PS: Den před nehodou jsem kompletně vyměnil plastový trup za nový poté, co jsem zjistil, že některé díly jednoduše popraskaly.

Komentáře (0)Vstup do diskuse