Vědci vyvinuli software pro vyhnutí se překážkám

| Petr Minařík

Dostat dron do vzduchu, to v dnešní době není žádný problém. Komplikace nastávají, když se v cestě dronu objeví nějaká překážka. Většina dronů totiž nedisponuje systémem pro vyhnutí se překážkám.

Kvadrokoptéra při demonstraci software pro vyhnutí se překážkám | Zdroj: video

Kvadrokoptéra při demonstraci software pro vyhnutí se překážkám | Zdroj: video

Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) však možná přišli s řešením — vyvinuli totiž software, který dronům umožňuje překážky včas identifikovat a případně se jim i vyhnout.

Jak to funguje?

Software funguje na základě algoritmů, které vytvářejí tzv. “oblasti bez překážek”. Díky nim se následně vyhledá cesta, kde nehrozí střet dronu s překážkou. Tyto algoritmy byly použity již u plánování kroků robot Atlas.

 

 

Čerstvý absolvent MIT, Benoit Landry prohlásil: “Raději než plánovat cesty na základě překážek v prostředí, je mnohem jednodušší přemýšlet naopak: hledat segmenty prostoru, které jsou pro dron volné.” Použití těchto volných segmentů je údajně velmi užitečné především v malých a zaplněných prostorách.

Na videu (dole) můžete vidět demonstraci použití těchto algoritmů. Výzkumníci využívají malou kvadrokoptéru o váze 34 gramů. “Když dron letí, soustavně prohledává knihovnu, aby si spojil sérii cest, které jsou dle počítače volné,” řekl Anirudha Majumdar, student doktorského studia na MIT.

Drony sice zatím nejsou schopny, vyhnout se překážkám při velkých rychlostech, avšak algoritmy ukazují, že jsou schopny navigovat dron rozmanitým prostředím. Vývojáři doufají v další vylepšení algoritmů a jejich následné použití u komerčních dronů.

“Pro průmysl s drony je velkou výzvou rozpoznat, která technologie je dostatečně vyspělá, aby se dala využít u reálných produktů,” prohlásil Landry. “Nejlepší způsob, jak to zjistit, je provádět experimenty, jež se zaměřují na všechny hraniční případy a umí demonstrovat, že algoritmy jako tento, budou fungovat na 99,999 %.”

 

 

Zdroj:  csail.mit.edu

Komentáře (0)Vstup do diskuse