Zásady bezpečnosti letu
Pokusím se Vás na základě svých vlastních zkušeností seznámit s tím, jak přistupuji k létání s multikoptérami. V dnešní době to není žádná legrace i s ohledem na skutečnost, že stroje jsou poruchové a mají své skryté chyby.
Moje začátky
Když jsem začínal, o předpisech k létání jsem neměl ani páru. Prodejce mne neinformoval a v žádném leteckém modelářském klubu jsem nefiguroval. A tak jsem jako naprostý začátečník spoléhal na techniku samotnou a věřil v její 100% funkčnost.
Proto jsem první lety (tehdy jsem modely dronů ještě netestoval), neprováděl dle zdravého rozumu. Jenže, tenkráte jsem to považoval za naprosto normální. Ruku na srdce, každý majitel RC multikoptéry s pokročilými funkcemi chce vyzkoušet, zda vše funguje, jak výrobce píše. Jak vysoko vyletí, jak daleko to doletí, jestli se vrátí na místo startu atp.
Až nemístné útoky na sociálních sítích mě uvedly v realitu. Sice jsem nebyl potěšen ze způsobu, jakým mi mnozí dávali najevo své názory na moje počínání, ale na druhou stranu jsem za to rád, protože mi to přece jen otevřelo oči. Když jsem začal brát věci kolem dronů vážněji a začal je i testovat, což dělám dodnes, zjistil jsem okolnosti, na základě kterých jsem celkově přehodnotil styl létání.
Problém začátečníků
Mnoho začátečníků nemá absolutně ponětí o existenci zákona o civilním letectví, o Doplňku X, který upravuje používání právě multikoptér nebo-li bezpilotních prostředků (UAV). V mnoha případech si po zakoupení modelu létají tam, kde se jim zachce. Vůbec si nepřipouští, že by se mohlo něco přihodit.
Faktem je, že každý zákon je velmi složitý a není možné jej celý pochopit a pojmout. Ale při létání s dronem v mnoha případech stačí používat zdravý úsudek a rozum. I to postačí k tomu, aby se eliminoval vznik možného problému.
Moje zkušenosti a styl létání
Z vlastní zkušenosti již vím, že model může spadnout a nebo jednoduše neudělá to, co by měl v dané chvíli provést. Pokud v době pádu budou pod modelem lidé, je potřeba si uvědomit, že vám na hlavu nespadne (například z výšky pouhých 10 m) 1,4 kg těžký dron. Pokud nastane FLY AWAY a dron sám poletí nekontrolovaně pryč a někde havaruje, následky mohou být také fatální.
Proto se osobně snažím létat na volných prostranstvích, jako jsou louky, pole nebo hřiště. Dále od husté zástavby a davů lidí. Pokud se v prostoru letu přece jen nachází lidé, jsou o letu informováni a model sledují.
Kromě toho mám také modelářskou pojistku. Ovšem budu se ohánět pojistnou smlouvou před člověkem, kterému jsem způsobil vážné zranění? To ho asi zajímat nebude.
Doporučení
Na co by si tedy uživatel dronu měl dávat pozor a co by měl dodržovat?
- nelétat nad lidmi (davem lidí)
- nelétat v husté zástavbě
- nelétat blízko VVN
- nelétat na silnicemi, železnicemi apod.
- nelétat v blízkosti letišť ať už vojenských nebo civilních
- nelétat výše jak 300 m nad terénem, kde se nacházíme
- nelétat mimo vizuální kontakt se strojem
Proč chci s dronem létat?
Dalším faktem je účel používání dronu. Pokud jej mám jen pro hobby účely a za natáčení neberu úplatu ani naturální odměnu, nemusím mít povolení k létání ani letecké práce.
Pokud však koupím dron a hodlám s ním podnikat (nabízet foto a video za peníze), musím zažádat Úřad pro civilní letectví (UCL)
o povolení k létání s UAV, registrovat dron (dostanu volací značku), sjednat si komerční pojištění pro provoz UAV, vypracovat provozní příručku ke stroji a nakonec požádat o vydaní povolení k leteckým pracím (pro vlastní potřebu a nebo pro třetí osoby).
Mnoho lidí si myslí, že stačí pouze tzv. „piloťák“ na koptéru a už mohou fotit například pro realitní kanceláře. Není tomu tak. Musí mít nejen pilotní průkaz, ale i zmíněné letecké práce. Pokud by si realitní společnost koupila dron pro focení svých nemovitostí, pak jsou to letecké práce pro vlastní potřebu.
Dalším faktem je, že i letecké práce vás neopravňují pro let ve městech, centrech apod. Sice je možné, natočit zde například budovu, ale musíte podat žádost na UCL a ten vám to musí odsouhlasit. Jedná se o poměrně složitý a časově náročný proces.
Shrnutí
Jak vidíte, není to vůbec jednoduché. Orientovat se ve všech zákonech, vyhláškách a doplňcích. Stále však existuje zdravý rozum, se kterým bychom měli k létání přistupovat. Musíme si uvědomit, že jak na silnici, tak i ve vzduchu je provoz a my jsme jeho účastníky.
Zajímavé odkazy:
Úřad pro civilní letectví (UCL)
Aktuální informace o letovém provozu a prostoru