Jak mi uletěl dron Phantom 2 - příběh z Moravy
Už mě nebaví jen tak něco dronem natáčet a fotit, ale spíše ho testovat. A jen tak létat, testovat funkce apod. Dne 22.2.2015 jsem se rozhodl pro další testovací lety. Tentokrát ale nešlo všechno ani zdaleka podle plánu. Čím častěji něco používáte, tím více se mohou projevit možné chyby a závady. Co se tedy stalo?
Nastavení home pointu 1 a 2 – zatím se nic neděje
S kolegou zásadně testujeme stroj mimo zastavěnou oblast. Raději dále od měst a vesnic. Kdyby náhodou model ztratil orientaci a chtěl někam letět. To vše po dřívějších zkušenostech. A tak jsme zajeli postupně na tři místa mezi obcemi Křtiny a Jedovnice. Nejprve jsme létali na jednom místě. Tam se zapsal HOME POINT, což je místo, kam se kvadrokoptéra vrací při ztrátě řídícího signálu. Zde byl zapnut i GPS lokátor připevněný k dronu, který ukazuje aktuální polohu stroje. Po krátkém pobytu jsme se přemístili o 2 km dále. Zde jsme provedli zapsání nového HOME POINT, což se potvrdilo jednak vizuálně a pak také kontrolou na displeji telefonu. Vynulovala se vzdálenost. Zatím probíhalo všechno v pořádku.
Nastavení home pointu 3 – tedy vlastně osudné nenastavení
Pak jsme se přesunuli na poslední bod testování. Zde jsem však neprovedl zápis nového HOME POINT, což se mi stalo osudným. Zaletěl jsem s modelem na chvíli za vyšší vzrostlé smrky. Vzdálenost do 100m, výška cca 68m. Ale ve chvilce vypadl obrazový přenos. Když jsem se snažil model přivolat obvyklým způsobem, nereagoval. Nebyl zřetelně vidět a vypadá to, že opět ztratil i řídící signál. A to díky byť jednomu stromu. Pak jsem již model zcela ztratil. Nevěděl jsem přesně, kterým směrem letěl.
Sotva se ohlédnete a dron za 25.000 Kč je pryč
Když jsem si zavolal na lokátor, který mám na dronu přesně pro tyto případy, tak byl vypnutý. Nereagoval. Takže jsem měl model sice vybaven GPS lokátorem, ale ten v osudovou chvíli nefungoval. Zřejmě se vypnul, přitom akumulátor byl nabitý na 80%.
Jediný a poslední údaj se podařilo načíst z aplikace DJI Vision v mobilním telefonu. Místo, kde naposledy byl model v kontaktu a poslal poslední známou pozici. Místo jsme okamžitě prohledali. Ale nic jsme nenalezli. Na stromy jsme však neviděli. Po dvou hodinách pátrání v okolí cca 50m jsme to vzdali.
Domnívali jsme se, že model po ztrátě řídícího signálu přešel do funkce FAIL SAFE a odletěl po přímce na místo posledního známého HOME POINTu. Ten byl přímou čarou zhruba 800m. Ale v akumulátoru již nebylo tolik energie na návrat. A v cestě mu stálo převýšení. Na místě HOME POINTU jsme model nenalezli.
Takže jsem začal problém konzultovat s kolegou Antonínem Schneiderem. A začalo se připravovat pátrání. O tom však až v příštím článku.
Jaké z této nehody plyne ponaučení pro potenciální provozovatele multikoptér?
- Létat mimo zástavbu ve volném terénu. Nemít blízko stožáry VN apod.
- Vždy počkat na zápis HOME POINT bodu a v případě přesunu raději nespoléhat na přepsání tohoto bodu bez restartu modelu samotného.
- Létat vždy na kratší vzdálenost a nedovolit překážku mezi modelem a vysílačem. I jediný strom na krátkou vzdálenost může udělat problém v řízení, model nevidíte a pak se to stane…
- Mít na modelu GPS lokátor, který vám zvýší možnost nálezu a to okamžitě. Ovšem raději zkontrolovat před letem jeho funkčnost. Minimálně tam mít na sebe kontakt, i když já osobně na dobré skutky v dnešní době nevěřím.
- Nespoléhat se na automatiku, že to nemůže nic udělat, že to letí samo. Je to jen stroj ve vzduchu.
V pokračování se dozvíte o plánovaných pátracích akcích a také se dozvíte výsledek.
Seznam všech článků série:
Jak mi uletěl dron Phantom 2 – příběh z Moravy
Jak mi uletěl dron Phantom 2 – pátrací akce
Jak mi uletěl dron Phantom 2 – způsobené škody
Jak mi uletěl dron Phantom 2 – oprava