Nehoda dronu Phantom FC40 při testu akumulátoru
Dne 24. 1. 2016 jsem se rozhodl otestovat délku letu DJI Phantom FC40 na nový akumulátor Modster 3S 220mAh 30C. Akumulátor jsem nabil, zkontroloval napětí a šel létat.
Zlomené rameno kvadrokoptéry FC40 | Zdroj: Droncentrum
Průběh letu s kvadrokoptérou FC40
Teplota se pohybovala kolem 0 °C, panovalo bezvětří a byl podvečer. Létal jsem v dohledu, většinou kolem 300 m od místa vzletu. Byl jsem velmi překvapen, že ještě v 10. minutě jsem stále poletoval a dioda na zadní části dronu nesignalizovala pokles napětí.
Pak jsem zhruba ze vzdálenosti 300 m vyzkoušel FAIL SAFE. Tedy jsem vypnul vysílač a kontroloval chování dronu. Diody se rozblikaly rychle žlutě a dron se začal vracet na Home Point. Mezi tím jsem opět zapnul vysílač a režim návratu z FAIL SAFE se změnil na Go Home. Ovšem zhruba 50 m před místem vzletu se dron náhle zastavil a nepokračoval v letu.
Než jsem si jej stačil převzít pod svoji kontrolu, náhle se ozvala zvuková výstraha poklesu napětí (mám na dronu hlídač napětí) a ve vteřině ztratil Phantom výkon a padl bezvládně k zemi z výšky zhruba 90 m.
Zjištění poškození dronu FC40
Padl do chomáče vysoké trávy. Bohužel se v pádu přetočil a náraz směřoval na zadní levé rameno s motorem. Hlídač napětí ukazoval napětí na článcích pod 3V. Což je pro LiPo akumulátory špatné. Může dojít k jejich zničení.
Na místě jsem rychle ohledal dron a zjistil prasklé rameno. Bohužel při pokusu nastartovat motory, právě na havarovaném rameni motor nefungoval.
Při domácí rozborce jsem zjistil, že se zlomilo tělo regulátoru a proto motor nejevil známky života. Takže celkové náklady na opravu budou do 2000 Kč s DPH. Problém je sehnat regulátor, který již dovozce nemá běžně skladem.
Na co si tedy dát pozor?
Díky malé hmotnosti stroje (cca 850 g), nedošlo k většímu poškození. Nicméně je potřeba při letu s verzí Phantom 1 dávat pozor na následující aspekty:
- - Hlídat si čas letu, protože i při poklesu napětí se mi dron sám nevrátil.
- - Nastavit si přes Naza Assistant hlavně první varování na vyšší hodnotu napětí.
- - Vizuálně kontrolovat, co signalizuje dioda na zadní části dronu. Bohužel je to jediné místo, kde jsme s dronem v komunikaci. A musíte jej mít při pozorování zadní části k sobě.
- - Pokud létáte v zimě, počítejte s rychlejším poklesem napětí.
A právě náhlý pokles napětí na akumulátoru byl pravděpodobnou příčinou ztráty výkonu a pádu na zem.
Dále chci upozornit, že pokud dron padá volně dolů (ať již chybou motoru, napětím), nedá se již ovládat a vězte, že při nárazu nepadá k zemi 850 g, ale daleko větší hmotnost. Proto opět apeluji na uživatele dronů – nelétejte nad lidmi.
Každopádně dron půjde opravit a bude podroben dalším testům.