Protože v současné době vlastním i kvadrokoptéru F450, začínám s ní trénovat manuální režim letu. Řídící deska KK 2.0 má sice různá nastavení, ale rozhodně nedisponuje pokročilou stabilizací jako je GPS či ATTI.
Model se tak musí neustále řídit. Jedinou pomůckou je vyrovnání modelu do roviny pomocí gyroskopů. Tuto funkci jsem si však pro první lety ihned vypnul, a to byla chyba.
Bez této pomoci je potřeba model ručně dorovnávat. Protože výchylka směru pohybu model nakloní, a ten poté letí daným směrem. Čím větší je výchylka, tím více se nakloní a letí rychleji.
Manuální ovládání F450 a DJI Phantom 2 není stejné
Mám již určité zkušenosti s manuálem z modelu DJI Phantom 2, ale zde se model chová ještě trochu jinak. Nemám problém opatrně létat kolem sebe s přídí modelu od sebe. Dokonce jsem se odvážil (i když jen na chvíli), otočit model přídí k sobě.
Ale jak jsem zjistil, odlétnout s modelem dále od sebe za šera není dobrý nápad. I když jsem model vybavil pozičním osvětlením (v dalším článku o tom napíši), i 50ti metrová vzdálenost se pro let samotný může stát osudnou.
Nevydařená demonstrace mého létání
Kolegovi jsem jeden podvečer při soumraku ukazoval, jak se s F450 učím kroužit kolem dokola. Vše šlo hladce až do chvíle, kdy mi model odletěl na větší vzdálenost. I když jsem stále viděl jeho záď, zazmatkoval a model nevyrovnal do roviny. Navíc jsem jej ještě více naklonil na pravou stranu a v podstatě jej poslal k zemi. Výška letu byla minimálně 8 metrů a po náklonu se také zvýšila rychlost pohybu. I na tu dálku bylo slyšet, že model dopadl se značnou kinetickou energií.
Létal jsem na louce bez stromů a překážek. Ale tráva byla nízká a nepomohla zmírnit následky dopadu. Model, který váží kolem 1 kilogramu se poškodil.
Po ohledání stroje na místě dopadu jsem zjistil že:
- prasklo jedno rameno
- nárazem se z jednoho motoru (na prasklém rameni) zcela vytrhly fázové kabely
- na druhé straně modelu (do kříže) se uhnula hřídel motoru
- zlomily se dvě vrtule
Nyní přede mnou stojí úkol: opravit havarovaný stroj. Zřejmě pořídím motory 2312 920kV od DJI se závitem a použiji i samodotahovací vrtule DJI Phantom. Sice nebude model tak výkonný, ale zase bude déle létat.
Co z toho pro mne plyne za ponaučení? Nelétat dále od sebe, když se učím manuální režim bez vyrovnání, a už vůbec ne v šeru, kdy je i přes poziční osvětlení model lépe vidět.
Zde je záznam z nehody: