Dostala se mi do rukou havarovaná kvadrokoptéra DJI Phantom 3 Professional. Majitel zkoušel funkci FOLLOW ME a poněkud zapomněl na to, že model neletí přímo za ním, ale že může vybočit do strany. Správně neodhadl výšku letu a dron měl kolizi se stromem.
Po pádu došlo k prasknutí ramene. Bylo tedy jasné, že se kvadrokoptéra nedala poslat na záruční opravu. Proto jsem by osloven, zda bych provedl výměnu plastového trupu a dron po opravě zalétal.
Fakt je ten, že do tohoto typu stroje jsem ještě neměl možnost nahlédnout. Nevěděl jsem přesně, co mě čeká, ale v návaznosti na zkušenosti s řadou Phantom 1 a 2 jsem zhruba tušil, do čeho se pouštím.
Musel jsem tedy v první řadě objednat díl. Ten stál i s dopravou okolo 1800 Kč. Pak jsem s kolegou Michalem Masaříkem, který mi asistoval, vše dokumentoval a pomáhal, mohl začít s opravou. Ta se sestávala s několika pracovních úkonů, které vám zde popíši.
Demontáž Phantomu 3 – malý oříšek
Myslel jsem si, že dostat se do dronu Phantom 3 bude lehká záležitost, ale konstrukce těla je zcela jiná, pevnější. Povolil jsem sice všechny šroubky (některé měly hvězdicovou hlavu, některé křížovou hlavu), ale pak jsem narazil na problém. Jak vůbec oddělit horní část od spodní? Zjistil jsem, že obě části jsou k sobě zajištěny pojistkami. Plochým šroubovákem jsem tedy musel opatrně „vyloupnout“ každou pojistku. U této části jsem se docela zapotil.
Jakmile se vše povedlo, otevřel se nám vnitřek kvadrokoptéry. Tady je to pak velmi jednoduché. Základ tvoří řídící deska, která obsahuje vše. Od řídící jednotky, přes přijímače po regulátory otáček apod. Pokud tedy odejde například regulátor, musí se vyměnit celá řídící deska. Jedině řídící jednotka se dá demontovat a vyměnit.
Ještě před samotnou demontáží desky jsme odmontovali optický senzor a kameru s gimbalem. Kamera je propojená s řídící deskou i s kamerou.
Zajímavostí je, že antény nevedou z řídící desky, ale přímo z optické části.
Při demontáži podvozku jsme museli oddělat antény, které jsme následně protáhli otvory. Podobný proces čekal i kompas.
Posléze se mohly povolit šroubky držící řídící desku. Bylo třeba vypojit všechny kabely, odšroubovat napájecí konektor a následně se vše mohlo vyjmout ze spodní části plastového těla. V něm pak zůstal jen USB konektor a bateriový prostor.
Montáž
Opětovná montáž započala předěláním GPS modulu z horního krytu. To bylo poměrně jednoduché.
Celá montáž probíhala takto:
- instalace bateriového krytu
- instalace kabelů, antén
- instalace USB
- instalace napájecího konektoru
- instalace řídící desky
- zapojení konektorů
- instalace kompasu
- instalace optické jednotky
- instalace kamery včetně gimbalu
Dron jsme následně vyzkoušeli, ale systém hlásil chybu kompasu. Ten po nehodě zřejmě utrpěl šok a bohužel musel být vyměněn. V době opravy však nebyl skladem, a tak se s jeho dodáním do nového musí počkat.
Nicméně obraz kamery a všechny další funkce jsou 100%.