Přehled havárií s drony
Na sociálních sítích se mi množí hodně dotazů o tom, kolik jsem vlastně rozbil dronů za dobu, co s nimi létám a testuji je. Proto jsem se rozhodl sepsat historii nehod a uvést, kdy to byla chyba stroje, případně moje osobní při testování, protože každý test nese určité riziko.
Pokud začínáte a máte minimum informací, pak je situace o to těžší a více riziková.
DJI F300 Phantom 1
Tento dron jsem měl osazen kamerou GoPro HERO 3. Pro náhled obrazu jsem používal Wi-Fi (ta funguje na frekvenci 2,4 GHz). Avšak protože i dron měl řídící signál na stejné frekvenci, při přistávání se zahltil přijímač na dronu a ten postihl FLY AWAY. Vůbec nefungoval FAIL SAFE. Dron se nakonec našel a byl poměrně v pořádku. Jednalo se o moji chybu.
1. nehoda s DJI F320 Phantom 2 Vision+
Na cca 250 m jsem ztratil video i řídící signál. A protože jsem měl na dronu nastaveno okamžité přistání, přistál do řeky před splavem. Měl jsem naučené postupy, ale selhal Home Lock. Prostě se nepodařilo navázat spojení. Opět moje chyba.
2. nehoda s DJI F320 Phantom 2 Vision+
O cca 14 dnů později jsem provedl let, abych vybil akumulátor. Na 80 m od Home Pointu nastal opět výpadek řídícího signálu, dron přešel do režimu Go Home. Když se začal vracet na Home Point, vypadl obraz i řídící signál. Dron se otočil o 180° a letěl plnou rychlostí pryč. Našel jsem jej díky GPS lokátoru. Škody poměrně velké. Chyba stroje.
3. nehoda s DJI F320 Phantom 2 Vision+
Za další necelý měsíc jsem provedl test. Zalétl jsem za vysoké stromy, ztratil řídící signál i obraz. Než jsem se stačil vzpamatovat, dron již nebyl k nalezení. Po 14 dnech se jej podařilo nalézt. Byl poškozen, ale vůbec se nevracel na místo vzletu. Chyba stroje.
4. nehoda s DJI F320 Phantom 2 Vision+
Dále jsem pořídil od kolegy jeho F320. Na Ovčárně vypadl motor a dron se zřítil z cca 60ti metrové výšky. Po rozborce jsem přišel, že jeden fázový kabel motoru byl poškozen. Asi z výroby. Chyba stroje.
5. nehoda s DJI F320 Phantom 2 Vision+
Testoval jsem manuální režim u tohoto dronu bez kamery a bez podvozku. Zkoušel jsem, kolik vydrží Naza V2 a co zvládne. Volné pády, přemety a další kousky. Nakonec došlo k tomu, že Naza V2 vyhodnotila situaci jako kritickou a vypnula motory. Následoval pád z cca čtyřiceti metrů. Naštěstí škody minimální. Prasklé tělo. Chyba tak půl napůl.
DJI Phantom FC40
Při testu dosahu jsem zapomněl na to, že neletím s kapacitou akumulátoru 5000 mAh, ale pouze s 2200 mAh. Byla zima. Stroj se sice začal vracet na pokles kapacity. Ale byl vysoko (cca 100 m) a nestačilo to na přistání. Padl volně z asi 80 metrů. Prasklé tělo, regulátor a pak i řídící deska. Moje chyba.
Shrnutí nehod s drony
Jak vidíte, nehod nebylo málo, při testech však vždy pamatuji na možná rizika a provádím je ve volném prostoru.
Stále mám totiž na paměti, že dron je stroj, který se může ne mojí vinou pokazit. Avšak pokud budete i vy dodržovat předstartovní procedury, létat mimo zalidněnou oblast, udržovat dron v provozu schopném stavu, pak se i tato rizika havárie minimalizují.
V současné době testuji drony DJI Phantom 3 Advanced a také Phantom 3 Standard. Zde zatím bez nehody. Snad to tak bude i nadále.