Kvadrokoptéra DJI Phantom 1 - návod na první vzlet a praktické zkušenosti

| Igor Vlahovič

Spousta lidí si koupí nějakou kvadrokoptéru, třeba DJI Phantom 1, a bez jakýchkoliv zkušeností se musí popasovat s prvním sestavením a vzletem. Přiložený návod je sice pěkná věc, ale když vůbezcnevíte, co je co, je to složité. Přinášíme vám praktický návod, na co nezapomenout, když jste zrovna dostali dron DJI Phantom 1 a chcete letět.

dji phantom 1

Dron DJI Phantom 1 | Zdroj: dji.com

První vytažení DJI Phantom 1 z krabice

DJI Phantom 1 se prodává jako RTF set. Tedy kompletně sestavený model kvadrokoptéry včetně vysílače, akumulátoru, nabíječe. Kromě toho najdete v balení plastový držák na uchycení kamery GoPro HERO 3, klíč na povolení vrtulí (pokud se například kolizí dotáhnou), náhradní sadu šroubků, český manuál a sadu potisků DJI. Nechybí ani originální návody od výrobce a další propagační materiály.

Když vytáhnete stroj z krabice, jediným úkolem je montáž podvozku, který obsahuje i kompas, a montáž vrtulí. U mého modelu byly vrtule uchyceny matkou a pouze se nasazovaly na unášeč. A zde prosím pozor. Pokud jste nedodrželi správnou orientaci pravotočivé a levotočivé vrtule, pak po startu koptéra nefungovala korektně. Dnes jsou již modely opatřeny samodotahovacími vrtulemi a tento problém vám nenastane.

výbava modelu dji phantom 1

Díly modelu DJI Phantom 1 | Zdroj: dji.com

Předletová příprava kvadrokoptéry

Jakmile je model sestaven, většině lidí stačí pouze nabít akumulátor a jít na první zkušební let. Ale já již věděl, že je potřeba provést kontrolu stroje před letem. Připojil jsem jej pomocí USB kabelu k PC a zkontroloval funkčnost výchylek všech komunikačních kanálů. Jakmile je ověřena správná komunikace přijímače s vysílačem, je možné díky vestavěné Naza V2 aktivovat pokročilé funkce Home Lock a Course Lock. V té době také bylo možné nastavit napětí na akumulátoru pro aktivaci výstrahy.

Také jsem pro jistotu provedl Advanced Calibration, která zajistí korektní kalibraci řídící jednotky. Navíc přes PC rozhraní vždy zjistíme případné rozladění systému, kompasu atp. Kromě tohoto vše znázorňuje dioda na zadní části modelu. Ta je pak důležité pro komunikaci s vámi při letu. Hlásí vám informace o letovém režimu, počtu satelitů, o stavu akumulátoru či chybová hlášení.

Nastavení limitů pro výšku a vzdálenost od Home Point (místo vzletu) v tu dobu nebylo k dispozici.

Jak postupovat při prvním startu DJI Phantom 1?

Návod podpořený mými praktickými zkušenostmi je následující:

  1. Nabijeme akumulátor na 100%.
  2. Zkontrolujeme mechanický stav modelu (povolené šroubky, dotažení vrtulí atp.).
  3. Vložíme akumulátor do modelu.
  4. Prvně vždy zapínáme vysílač a teprve potom model coptéry !!!
  5. Po zapnutí modelu nám zadní dioda ukáže zahřívací sekvenci a potom v závislosti na zvoleném letovém režimu (GPS ATTI / ATTI bez GPS) dioda bliká buď zeleně (GPS stabilizace polohy) a nebo žlutě (let pouze se stabilizací výšky, nikoliv polohy). Pokud problikává ze začátku mezi tím červená dioda – nejprve 3x červená, potom 2x červená a potom 1x červená – jsou to informace o počtu zachycených satelitů pro stabilizaci polohy. Nejlepší je letět až když červená signalizace přestane.
  6. Do cca 30 sekund po zapnutí modelu nám také zadní dioda rychle zabliká zeleně, a to znamená, že se zapsal Home Point. Tedy místo vzletu a také směr kurzu letu.
  7. Jakmile je načteno více jak 5 satelitů, ještě jednou zabliká zadní dioda zelenou barvou.
  8. V této chvíli mám zapsán Home Point a máme satelity. Nyní musíme přistoupit ke kalibraci kompasu, aby se model správně orientoval. To se provede takto. Přepínačem S1 na pravé straně se rychlým přepínáním (cca 5x) aktivuje kalibrace kompasu a rozsvítí se dioda žlutě. Pak provede horizontální otočku modelem o 360° a rozsvítí se dioda zeleně trvale. Pak dáme model předkem kolmo k zemi a provedeme vertikální kalibraci. Pokud vše proběhlo úspěšně, dioda se pouze rozbliká buď zeleně (let v GPS) a nebo žlutě (let v ATTI).
  9. Pak můžeme nastartovat motory, a to příkazem CSW. Neboli obě páčky dáme kolmo dolů a pak na jednu nebo druhou spodní maximální výchylku. Stejným způsobem se pak i motory vypnou.

 

 

Model máme nachystaný, jde se trénovat létání

Při samotném letu udržujeme vizuální kontakt s kvadrokoptérou, protože musíme kontrolovat stav satelitů a také případnou signalizaci poklesu napětí a nutnost přistát. Bez FVP náhledu a telemetrických údajů jsme na tomto životně závislí.

Nelétáme s dronem daleko od nás a udržujeme přímý dohled. A nejlépe ve volném prostoru jako jsou pole, louky apod. Zde se nemusíme obávat překážek, lidských obydlí a dalších nástrah.

Tak takto jsem postupoval v době používání této nejnižší řady od DJI Phantom. Za tu krátkou dobu jsem si ale osvojil opravdu jen základy a poučil se z vlastních chyb. Jakmile jsem dostal možnost používat vyšší řadu, a to DJI Phantom 2 se závěsem Zenmuse H3-2D, tak teprve začalo to pravé testování a kompletní poznávání.

Komentáře (0)Vstup do diskuse