Let s P2V+ v manuálu a následná ztráta kontroly nad řízením

| Igor Vlahovič

Jednoho dne jsem šel s kolegou opět létat se svojí kvadrokoptérou DJI Phantom 2 Vision + na volná pole nedaleko za Brnem. V současné době testuji let v manuálu včetně akrobatických prvků a let v ATTI.

Záběr před startem letu v manuálu | Zdroj: droncentrum

Záběr před startem letu v manuálu | Zdroj: droncentrum

V daný den jsem měl kameru GoPro HERO3 umístěnou na střeše modelu, takže byl stíněn příjem signálu GPS a nebylo možné využít stabilizaci polohy a funkce jako Home Lock nebo Fail Safe.

Klidný začátek následovaný ztrátou orientace

Můj testovací let probíhal v pořádku. Model jsem měl nad sebou a na jasný dohled. Poté jsem ještě létal těsně nad klasy obilí, abych natočil rychlost pohybu. Následně jsem opět prováděl přemety.

Pak jsem udělal jeden průlet těsně nad polem a odletěl od sebe v malé výšce cca o 5 metrů. Věděl jsem, kde mám příď modelu. Model se však v díky větru začal vzdalovat. V momentě jsem ztratil orientaci o směru letu.

Ve chvíli, když se děje něco podobného, vás nenapadne, jaké by mohlo být nejlepší možné řešení vzniklé situace. Nepomůže vám ani fakt, když víte směr vpravo a vlevo, že stačí dát pohyb směru k sobě a model, byť není v ideální rovině vůči vám, si přitáhnete.

I mistr tesař se někdy utne

Při problémech člověk snadno zpanikaří a může jednat jinak, než za normálních okolností. Sledoval jsem, jak model letí dál směrem k řadě stromů a keřů. I když jsem si v té chvíli neuvědomil, že pokud let vpravo je skutečně vpravo a mohu si jej přitáhnout zpět, alespoň jsem držel model těsně nad polem a navigoval jej ke stromům. Věděl jsem, že pokud doletím až tam a havaruji, pak jej najdu snadněji.

Lovil jsem v tu chvíli Phantoma na cca 400 metrů. Stále jsem jej viděl. Jakmile jsem se domníval, že jsem u stromů, poslal jsem jej k zemi. Kolega model sledoval již v průběhu letu a následně se jej vydal hledat.

Po krátké době se model podařilo nalézt. Celou dobu na modelu běžela kamera a zaznamenala pohyb i moji snahu o řízení.

Dost jsem se v tomto případě poučil, a proto v dalším pokračování natočím návod, jak z podobné situace ven. Jak se zachovat a minimalizovat možnou ztráty modelu.

Video z akce zde:

 

Komentáře (0)Vstup do diskuse