Nehoda Phantomu Bílá Opava

| Igor Vlahovič

Dne 9.5.2015 jsme se rozhodli s kolegou Michalem Masaříkem a rodinou Antonína Schneidera pro absolvování naučné stezky vodopád Bílé Opavy.

Natáčení lesa | Zdroj: droncentrum

Natáčení lesa | Zdroj: droncentrum

Navíc jsme se rozhodli natočit zajímavé záběry z naší cesty pomocí kvadrokoptér. Já a kolega Michal máme DJI Phantom 2 Vision + F320. Díky stabilizaci a FULL HD kameře můžeme zachytit krásné záběry. Výprava byla však plná zvratů.

Náhlé selhání motoru

První start modelu proběhl ještě kousek od Ovčárny. Po všech potřebných procedurách jsem vzlétl na ATTI (bez podpory GPS) a tu jsem aktivoval, až jsem měl plný počet satelitů. Pak jsem natáčel vzrostlé smrky a v dáli Praděd a Petrovy Kameny.

Byl jsem ve výšce cca 75 metrů a začal klesat. Kameru jsem měl již vypnutou. Náhle jsme zaslechli pokles výkonu a model se propadl o několik metrů. Pak se však odporoučel pravý přední motor a model začal padat.  Instinktivně jsem přidal plný plyn, abych alespoň zmenšil dopadovou rychlost a snažil jsem se nasměrovat dron na vysoké smrky po pravé straně sjezdovky.  Snad se mi to i podařilo, protože model proletěl stromy a dopadl na hromadu štěrku a sklouzl se po ní.

Kontrola dronu po havárii | Zdroj: droncentrum

Kontrola dronu po havárii | Zdroj: droncentrum

Prvotní ohledání modelu po pádu ukázalo, že se nějakým zázrakem vůbec nepoškodil skelet modelu. Vyrval se pouze gimbal s kamerou a později jsme zjistili, že se zdeformovala ramena držáku stabilizace. Po zapnutí modelu gimbal nejevil známky života. Dron byl však po restartu funkční. Po kontrole výkonu v ruce se zátěží jsem brzy proved testovací let bez kamery. Vše fungovalo naprosto v pohodě.

Výměna gimbalu a první natáčení

Jinak samotný první vzlet probíhal nad prázdnou sjezdovou tratí (louka, místy smrky a kořeny) a prostor pod modelem byl bez pohybujících se lidí. Tento prostor jsme si stačili ohlídat.

Pak se kolega uvolil a z jeho modelu DJI Phantom 2 Vision + jsem si půjčil jeho závěs s kamerou. A točily se první záběry. Let probíhal bez potíží. Létalo se pouze na ATTI, protože v hustém lese a údolí Opavy není příjem GPS dostatečný. Pouze nad stromy se dal model alokovat.

Výměna gimbalu | Zdroj: droncentrum

Výměna gimbalu | Zdroj: droncentrum

Další nečekaný pád

Zastavili jsme se u prvních vodopádů Bílé Opavy a já letěl nad říčkou. Nejprve dolů po směru toku a potom i proti proudu. Krásné záběry při návratu těsně před přistávacím manévrem do ruky kolegy vystřídal pád do zuřící říčky. Výška byla do jednoho metru, avšak model ležel minimálně 2 minuty v plném proudu ledové vody a nechal se dokonale propláchnout (včetně kamery).

Po vyproštění modelu z vodního toku jsme jej zkusili nastartovat. Nic se nedělo. Ale zhruba po 5ti minutách již naskočil, bohužel jednotka IMU hlásila chybu. Po dalších cca 5ti minutách stroj naskočil a tvářil se plně bez závad, i když byla signalizace diod poněkud zmatená.

Nakonec jsem ale vzlétl bez kamery (opět po testu bez vrtulí a po zátěžovém testu systému v rukách) a natočili jsme záběry samotného letu. Gimbal se však k životu neprobral, ne tento den…

Ještě večer jsem vzlétl po rozebrání modelu a nezjistil jsem žádný problém. Motor občas vynechal, ale po třech minutách letu opět selhal. Po tomto dnu jsem tak stál před jeho dalším repasem, a to jsem den před výletem kompletně měnil plastový trup, který záhadným způsobem popraskal.

Jak dopadla diagnostika závady a závěsy s kamerou? To se dozvíte v dalším díle.

Komentáře (0)Vstup do diskuse