Rekonstrukce nehody kvadrokoptéry při natáčení splavu

| Petr Minařík

Dnes si připomeneme moji první nehodu s kvadrokoptérou DJI F320 Phantom 2 Vision + nové verze. Vrátíme se v čase zpět, abychom se podívali na příčiny nehody a selhání dronu.

Kvadrokoptéra DJI F320 Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Kvadrokoptéra DJI Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Na jaře roku 2014 jsem začal testovat kvadrokoptéru DJI F320 Phantom 2 Vision + nové verze. Měl jsem jej zhruba 14 dnů. Kromě testování jsem však také rád natáčel zajímavá místa.

Osudný den, osudné místo

Ten den bylo slunečné polojasné počasí s mírným větrem. Rozhodl jsem se zdokumentovat splav na řece Svratce, který se nachází před soutokem řek Svitavy a Svratky. Splav se nachází blízko centra Olympia Brno.

Prvně jsem létal nad a kolem splavu. Zrovna byl i vysoký stav vody, a díky tomu řeka vypadala hrozivě. U splavu jsem zapsal Home Point, zkalibroval kompas, a provedl let s natáčením a focením jezu. Vše proběhlo bez potíží a já se vracel domů.

Když jsem se ocitl na mostě, který je cca 200 metrů od jezu na soutoku obou řek, napadl mě záběr, kterým se přiblížím k jezu z dálky, a poté bude následovat střih na jez samotný.

Pro jistotu jsem znovu zapnul dron, opět zapsal HP a provedl kalibraci kompasu. Pak jsem letěl přímo ke splavu ve výšce zhruba 60ti metrů. Jakmile jsem byl u něj, sklopil jsem dynamicky kameru dolů a záběr ukončil. Začal jsem se vracet zpět po stejné trase a ve stejné výšce.

Náhlé selhání techniky

Po chvilce mi přišlo hlášení o ztrátě řídícího signálu. Ihned poté se ztratil i video signál. V tomto okamžiku nevidíte telemetrii, zda se model hýbe dle radaru. Jste jednoduše zcela odkázáni na vizuální kontakt se strojem. Jenže ten byl ještě bezmála 185 m od Home Pointu a já jsem jej proti modré obloze s bílými mračny nemohl nalézt.

Věděl jsem, že při startu jsem měl čas na 7 minut letu. Dvě minuty trval let směrem k jezu. Hodiny tikaly.

Protože jsem očima dron stále nemohl najít, začal jsem situaci řešit svými naučenými postupy.

  1. Restartoval jsem aplikaci DJI Vision. To však nepomohlo a nepomohl ani restart telefonu.
  2. Přepnul jsem do ATTI režimu (čímž jsem se domníval, že jsem vyrušil případný GoHome). Vystoupal jsem naslepo několik metrů a odklonil dron vpravo, kde bylo pole.
  3. Po předchozím úkonu jsem zpět přepnul do GPS a aktivoval funkci Home Lock. Následně jsem čekal, zda uvidím vracející se stroj.

To se bohužel nestalo. Zčistajasna se na vteřinu vrátil video signál a mně se naskytl pohled z kamery na splav, kde byl dron již velmi nízko nad řekou. Rychle jsem přidal plyn na stoupání a řídil model vlevo ke břehu.

Hledání dronu

Poté jsem zkontroloval pozici modelu dle GPS lokátoru T-Mobile T300. Ten mi ukázal pozici stroje 430 m daleko od místa nehody. Sice jsem tam šel, ale nic jsem nenašel. Pak jsem si všiml, že poloha byla vypočtena dle triangulace GSM a nikoliv dle GPS. Takže zde může být odchylka až 500 metrů!

Proto jsem šel do aplikace DJI Vision a zde jsem si načetl poslední pozici kvadrokoptéry, když byl na Wi-Fi video signálu. Ukázala se mi poloha přímo uprostřed řeky před jezem, což by odpovídalo i krátkému pohledu z kamery.

Bylo mi v tu chvíli jasné, že jsem dron utopil. Hledat jej v rozbouřené řece nemělo smysl.

Místo dopadu mé kvadrokoptéry DIJ F320 Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Místo dopadu mé kvadrokoptéry DIJ F320 Phantom 2 Vision + | Zdroj: droncentrum

Chybami se člověk učí…

Dnes již vím, že v místě letu bylo několik faktorů, na které jsem tenkráte nedbal a mohly být příčinou celé nehody. Shrnu je níže. Video však vše ukáže mnohem názorněji.

  1. Těsně před mostem se nacházely dráty elektrického vedení. Jeden pak i nedaleko za mnou. Už tento fakt může způsobit rušení nejen řídícího, ale i video signálu. Zřejmě ne na kratší vzdálenost, ale na 180 m je to již dost.
  2. Letěl jsem v CE módu vysílacího výkonu. Zde je zajištěn 100% dosah řídícího signálu do 100 m. Kdybych letěl na FCC mód, možná by k výpadku řídícího signálu nedošlo.
  3. Kolem řeky se nacházely vzrostlé stromy s listím. Sice nestínily signál přímo k modelu, ale listí mohlo signál částečně pohltit.
  4. V ten den jsem měl navolen Fail Safe na přistání v místě výpadku signálu.

Bylo zajímavé, že však vypadl video signál, který má běžně dosah až 400 m. Zde se navíc nenacházela zástavba. Elektrické vedení i stromy však zřejmě udělaly své.

Pokud by byl řídící signál obnoven, určitě bych měl velkou šanci dron naslepo odklonit od řeky a najít jej v poli, ale nestalo se tak. Proto model přistál přímo tam, kde se nacházel v době ztráty řídícího signálu, do řeky.

Doporučení na závěr

Vezměte si z tohoto příkladu ponaučení a nelétejte v blízkosti VNN, hustých alejí a hlavně vždy mějte model na přímou viditelnost. Stroj je sice za ideálních podmínek vidět i na 450 m, ale zde to rozhodně neplatilo.

Zhruba za 14 dnů se mi stala stejná nehoda nové F320 s výpadkem obou signálů, ale to jsem já zcela jistě nepochybil, ale o tom až v dalším pokračování.

 

Komentáře (0)Vstup do diskuse